Munteam: PSRM pune la cale un plan de vânzare a „Căilor Ferate din Moldova” României

Nodul feroviar din Basarabeasca, în calitate de activ material cheie al „Căilor Ferate din Moldova”, în loc de dezvoltare și investiții – după cum propune Congresul Civic, riscă să se aleagă cu stăpâni din România, după planul socialiștilor. Despre aceasta a declarat în cadrul unei emisiuni la BasTV membrul comitetului executiv politic al Partidului Acțiunii Comune Iurie Muntean.

Candidatul la funcția de deputat a spus că în „Planul celor cinci modernizări pentru Moldova” nodul feroviar Basarabeasca are un capitol aparte, întrucât „nu trebuie nici măcar s-o faci pe deșteptul – este cel mai mare nod feroviar din nord-vestul Mării Negre, iar această regiune cuprinde trei țări – România, Moldova și Ucraina. Aici se întâlnesc două coridoare de transport – 7 și 9 și poate fi construit un hub de importanță continentală”.

„La Basarabeasca există nu doar potențial capital, „fixed capital” – adică pentru mijloacele fixe, dar s-a păstrat și capitalul uman, care poate fi folosit – mii de oameni cu o experiență de muncă în domeniu de 10-20 de ani”, a explicat Muntean, observând că „pandemia a demonstrat că transportul feroviar și-a crescut cererea în contextul fluxurilor internaționale de transport”.

„Planul celor cinci modernizări” nu este construit pe loc gol – Congresul Civic a avut un șir de întruniri atât cu reprezentanții companiilor de transport rusești, cât și cu cele europene, interesate de parteneriate public-private în baza nodului Basarabeasca, iar „în ochii transportatorilor din Europa și Rusia – aceasta nu este o întreprindere delăsată, ci un punct de creștere care va economisi un șir de resurse, comparativ cu situația în care acest lucru ar fi trebuit pornit de la zero”.

Există însă riscul că aceste transformări pozitive ar putea să nu aibă loc, în condițiile în care în Moldova există forțe interesate în distrugerea CFM și comercializarea întreprinderii străinilor cu bănuți:

„Noi cerem categoric ca CFM să rămână în proprietatea statului pentru totdeauna. Este cea mai mare întreprindere de stat, care reprezintă o întreagă ramură de care depinde un șir de alte ramuri ale economiei. Un om cu scaun la cap nu cedează asemenea active”.

Iurie Muntean a îndemnat comunitatea să urmărească cu minuțiozitate situația de la întreprinderile de stat, pentru că „știm că în interiorul PSRM, nu doar s-a copt, dar și elaborează metodic un plan de aducere a CFM până la falimentarea totală, pentru a fi ulterior cedată la preț derizoriu căii ferate din România. Declar asta cu toată responsabilitatea”.

Лента новостей