Puterea se pregătește să falsifice alegerile! Congresul Civic face apel la votul masiv împotriva regimului hibrid Sandu-Șor

Stimați concetățeni!

Pe 20 octombrie 2024, în Republica Moldova vor avea loc două evenimente: referendumul și primul tur al alegerilor prezidențiale. Indiferent de rezultatele votului, deja se poate afirma că data de 20 octombrie va deveni un moment de cotitură în istoria țării noastre pentru următorii ani.

Nu! În acea zi nu va avea loc nicio alegere între Vest și Est, între Uniunea Europeană și Rusia.

Anume pe 20 octombrie va deveni clar: reușește oare țara noastră și poporul nostru, în sfârșit, să scape de dictatura stupidă și primitivă cu două capete? Va reuși oare să arunce la gunoi tot acest camuflaj în care se erijează tandemul inseparabil format din Maia Sandu și Ilan Șor? Un tandem dintre puterea absolută și banii criminali, al unei puteri foarte incompetente și al foarte multor bani criminali.

De câțiva ani durează acest rușinos meci trucat, în care toate necazurile poporului moldovenesc sunt atribuite de acești indivizi fie Vestului, fie Rusiei, fie confruntării lor în Moldova. Confruntare, desigur, există. A existat întotdeauna. Însă adevăratele necazuri și nenorociri sunt generate în Moldova de așa-zisa noastră elită locală, de regimul nostru hibrid local. Acesta este capabil să pună orice prostie a puterii sub o etichetă europeană, iar orice încercare de protest legitim să o vopsească în culorile tricolorului rusesc.

În țară s-a format o atmosferă otrăvită, în care orice nemulțumire față de puterea Maiei Sandu este imediat etichetată drept produs al propagandei rusești, iar prostia, trădarea și incompetența profesională a Guvernului moldovenesc este explicată prin acțiuni ale unor curatori occidentali rău-voitori.
Sistemul hibrid al tandemului Sandu-Șor nu a dus niciodată această luptă demonstrativă și aranjată până la un deznodământ dramatic. În campania prezidențială, Șor s-a bazat doar pe diverși “spoileri”, care, în cele din urmă, acționează în interesul Maiei Sandu. Iar în cazul referendumului, Șor și servitorii săi politici au declanșat o adevărată isterie, chemându-i pe toți la o luptă – mai că totală – împotriva Vestului. Această criză nu doar asigură prezența necesară pentru farsa pro-europeană organizată de Maia Sandu, ci și transformă această reprezentație ieftină și neconstituțională într-un act legitim.

Sistemul hibrid dominant Sandu-Șor a pervertit sensul și funcțiile instituțiilor democratice din Republica Moldova, a distrus scopurile procesului electoral și, printr-o alegere falsă la un referendum lipsit de sens, a creat terenul pentru discriminarea unor pături mari de alegători.

Toți văd cum sistemul hibrid al puterii încearcă să folosească alegerile prezidențiale din Moldova pentru a-și prelungi existența, pentru a continua eliminarea rămășițelor instituțiilor democratice și pentru a falimenta definitiv independența moldovenească.

Liderii partidului de guvernământ declară public despre planurile imediate ale puterii: să declanșeze represiuni totale împotriva opoziției, să declare structurile sale ilegale, să împiedice participarea partidelor politice de opoziție la alegerile parlamentare. Anume în acest scop, puterea și propagandiștii săi încearcă să creeze o atmosferă informațională despre așa-zisa victorie inevitabilă a Maiei Sandu deja din primul tur.

Puterea se pregătește aproape deschis pentru falsificarea alegerilor. Lipsa unei rezistențe democratice organizate și de amploare, discreditarea opoziției drept agenți străini au creat un mediu confortabil pentru putere, de impunitate absolută pentru orice abuz. Pas cu pas, lună după lună, puterea a eliminat cu tot mai mult curaj și inspirație standardele democratice din Republica Moldova.

Iată o listă foarte scurtă, dar elocventă, de acțiuni complet absurde și incompatibile atât cu democrația, cât și cu alegerea europeană, săvârșite de putere în ultimii doi ani preelectorali.

Primul.

Uzurparea puterii executive, legislative și judiciare de diverse comisii și consilii (Comisia pentru Situații Excepționale în Domeniul Energetic, Consiliul pentru Promovarea Proiectelor Investiționale de Importanță Națională, Comisia Electorală Centrală, Consiliul Audiovizualului).

Anume aceste structuri, de-a lungul anilor, au luat decizii de importanță majoră în domeniul activităților bancare, retragerii licențelor instituțiilor mass-media, interzicerii activităților unor canale media, sancționării persoanelor fizice și juridice și impunerii interdicțiilor asupra criticii la adresa puterii actuale. Aceste structuri limitează în mod deschis drepturile constituționale ale cetățenilor la libertatea de exprimare, accesul la justiție, prezumția de nevinovăție și respectarea garanțiilor legale privind funcționarea limbilor minorităților naționale.

Serviciul de Informații și Securitate a fost înzestrat de partidul de guvernământ cu prerogative de poliție politică (supraveghere, interceptare, acces neîngrădit la datele personale). Și toate acestea fără vreo permisiune din partea instanțelor de judecată și în lipsa unor dosare penale deschise. Datele colectate în acest mod arbitrar devin baza pentru deciziile instituțiilor sus-menționate privind lichidarea partidelor politice și a mass-mediei. SIS întocmește, de asemenea, liste de sancțiuni prin care, în lipsa unor hotărâri judecătorești, sunt limitate drepturile unor cetățeni ai Republicii Moldova.

Al doilea. Schimbarea perfidă a legislației și procedurilor în favoarea partidului politic de guvernământ.

Anume așa, cu ignorarea completă a opiniei opoziției și a Comisiei de la Veneția, a fost modificat Codul Electoral. În Codul Penal au fost introduse modificări care au pus în afara legii peste 300.000 de cetățeni ai Moldovei din Transnistria („Legea privind combaterea separatismului”) și care au lipsit întregul popor al Republicii Moldova de dreptul la prezumția de nevinovăție („Modificarea legii privind trădarea de Patrie”).

Contrar standardelor și practicilor juridice ale Uniunii Europene, au fost operate modificări în Codul Electoral care permit organizarea simultană a alegerilor și a referendumului. A fost introdus votul prin corespondență, cu selectarea pe principii arbitrare a țărilor incluse în proiectul pilot. A fost încălcat principiul egalității și al votului secret – principii fundamentale ale alegerilor democratice. De asemenea, s-a acordat dreptul de a organiza alegeri pe durata a două zile în unele circumscripții, după bunul plac.

Din noul Cod Electoral a fost exclus institutul observatorilor din partea partidelor de opoziție. Guvernarea a impus controlul și selecția companiilor de sondaje care au dreptul să efectueze cercetări în perioada electorală.

Al treilea. Controlul monopartinic asupra instituțiilor-cheie ale statului. Fuziunea puterilor executive, legislative și judiciare sub controlul partidului de guvernământ.

Subordonarea organelor de drept de către partidul de guvernământ, demiterea și arestarea ilegală a Procurorului General, controlul asupra sistemului judiciar, numirea judecătorilor pe criterii de loialitate politică și substituirea sistemului judiciar cu decizii ale consiliilor și comisiilor menționate anterior.

Organele judiciare monopolizate de partidul de guvernământ aplică măsuri ce restricționează drepturile avocaților, inclusiv accesul la informații și posibilitatea de a-și apăra clienții. Au fost introduse bariere financiare la accesul la justiție, ceea ce a exclus pentru categoriile vulnerabile posibilitatea de a-și asigura drepturile constituționale. Limitarea artificială a timpului de acces la justiție, în condiții în care procesele judiciare sunt tergiversate și devin lipsite de sens practic. Discriminarea lingvistică în sistemul judiciar: interzicerea depunerii plângerilor în instanță în limba rusă, precum și inacceptabilitatea colectării probelor în limba rusă pentru instanță.

Controlul absolut și monopartinic asupra Comisiei Electorale Centrale de către partidul de guvernământ. Reprezentanții Partidului Acțiune și Solidaritate formează majoritatea absolută în cadrul acesteia și nu doar că pot ignora, dar și împiedica, aproape complet, participarea opoziției în procesul de control al alegerilor.

Al patrulea. Restrângerea libertății de exprimare.

Televiziunea și radioul public sunt controlate de partidul de guvernământ și practic exclud din programele lor orice informare cu privire la activitățile opoziției. Accesul reprezentanților opoziției la aceste resurse naționale este limitat și, în mare parte, decorativ.

Consiliul Audiovizualului introduce interdicția asupra oricărei critici la adresa partidului de guvernământ, detaliind o listă specifică de formulări. Aceste interdicții sunt impuse chiar și în perioadele de campanie electorală. Partidele și politicienii din opoziție au interdicția de a difuza spoturi electorale care conțin orice formă de critică la adresa guvernării.

Deciziile de închidere a unor instituții media (televiziuni, portaluri on-line etc.) sunt luate în mod extrajudiciar pe baza deciziilor Consiliului pentru Promovarea Proiectelor Investiționale de Importanță Națională (creat prin hotărârea Guvernului). Au fost închise 14 posturi de televiziune și peste 70 de site-uri și canale de Telegram. Presiunea asupra mass-mediei se extinde prin intermediul amenzilor.

Este utilizată practica implicării poliției pentru a cenzura și confisca materiale de agitație care conțin critici la adresa guvernării. Poliția reține activiștii și confiscă materialele tipărite ale partidelor politice din opoziție.

Al cincilea. Încălcarea de către partidul de guvernământ a legislației electorale.

Utilizarea resurselor administrative. Atât prin mobilizarea totală a funcționarilor publici pentru a asigura obiectivele electorale ale partidului de guvernământ, cât și prin utilizarea vizitelor internaționale preelectorale în Moldova. Finanțarea directă a evenimentelor de susținere a partidului de guvernământ din bugetul de stat (concerte, expoziții, maratoane finanțate din buget).

Mobilizarea sectorului non-guvernamental. Organizațiile non-guvernamentale (WatchDog.MD și altele) acționează deschis în interesul partidului de guvernământ, devenind o adevărată „oprișcină” ideologică a regimului Sandu.

Partidul de guvernământ a limitat drepturile cetățenilor Republicii Moldova din străinătate. Din numărul secțiilor de votare deschise se observă că cetățenii sunt împărțiți în „ai noștri” și „ai voștri”. Numărul secțiilor de votare a fost mărit disproporționat în Europa, SUA și Canada. La secțiile din afară au fost trimise 850 de mii de buletine de vot, deși în 2020 au votat acolo doar aproximativ 250 de mii de persoane.

Stimați cetățeni,

Chiar și într-o expunere atât de succintă, faptele prezentate indică un singur lucru: Partidul Acțiune și Solidaritate, actualul Executiv, Serviciul de Informații și Securitate și președintele Maia Sandu au creat condiții ideale pentru a priva poporul Moldovei de ultimul său drept – dreptul la libertatea de exprimare a voinței. Întreaga pregătire deschisă pentru falsificarea alegerilor a trecut neobservată de opinia publică. Sandu și Șor au umplut spațiul public cu zgomotul inutil al referendumului lor, distrăgând atenția de la cel mai important lucru.

În această situație, Partidul Politic ”Congresul Civic” face apel la cetățenii de diverse convingeri politice să nu permită guvernării să-și ducă înșelăciunea până la capăt. Doar un vot masiv împotriva regimului hibrid va deschide, cu adevărat, calea pentru poporul Moldovei spre un prezent modern, dezvoltat și echitabil.

Minciuna nu va trece! Dreptul la alegere este sacru!

Лента новостей